Faktaruta:
Namn: Robin Hallgren
Roll: Partner
Bolag: The Amazing Society
Aktuellt kunduppdrag: Gröna Lund

Vi träffar Robin Hallberg på Mariatorget för att prata om hur The Amazing Society arbetar med Kulturreklam för att förstärka Gröna Lunds digitala kampanjer med synlighet i den publika miljön i Stockholm.

Fantastiskt roligt kunduppdrag. Grattis! Kan du berätta mer om vad ni hjälper Gröna Lund med?

Absolut! När Gröna Lund kom till oss för fyra år gav de oss ett tydligt uppdrag. De ville öka sin digitala närvaro för att locka fler konsertbesökare och sälja fler gröna kort. Vilket vi också hjälpt dem med framgångsrikt. Vi har femdubblat antalet kampanjer vilket gett direkt effekt på både direktförsäljning och varumäkeskännedom. Mycket för att vi satt en prestige i att alltid testa nya innovativa kanaler och format. Och det är förstås här utomhusreklam kommer in som ett förstärkningsmedia.

Hur upptäckte ni Kulturreklam?

Vi tänker och planerar alltid digitalt och socialt först – främst för att det är optimeringsbara medier i realtid och för att de i dagsläget står för den starkaste räckvidden som går att hitta. Men vi letar alltid efter kanaler som förstärker de digitala. Ingen konsument är 100 procentigt digital. Och i Gröna Lunds fall är det förstås extra viktigt med synlighet på gator och torg i Stockholm när det gäller marknadsföringen kring deras konserter.

”Vårt mål är att alla stockholmare ska ha sett Gröna Lunds budskap 3 gånger på 3 plattformar. Det jag sett på Facebook eller på Youtube ska jag också kunna titta upp och se ute i min närmiljö. Kulturreklams lyktstolpar och elskåp erbjuder oss just det. Det blir en snygg budskapsrepetition som inte går att få någon annanstans”

Varför väljer ni Kulturreklam?

För oss är det viktigt med flexibilitet och expertis. Hos Kulturreklam får vi båda. Vi jobbar nära Jonny och Calle som båda besitter en gedigen kunskap om vilka format och exponeringsplatser som är bäst lämpade för olika evenemang. Dessutom har de en stor förståelse för att vi behöver optimera vår närvaro över säsongen. Vi har en massiv närvaro tidigt medan vi är mer sparsamma mot slutet av säsongen. Vi uppskattar också möjligheten att kunna välja hur mycket krut vi lägger på olika artister. Stora namn säljer sig själva medan de mindre behöver mer exponering för att nu ut till sin publik. Sett över ett år ändrar vi på cirka 30% av placeringarna. Sedan är det alltid extra roligt att kunna jobba med lokala entreprenörer! Vi gillar dessutom att Kulturreklam sponsrar mindre kulturaktörer som inte har samma muskler att nå ut med sina evenemang som exempelvis Gröna Lund har.

Hur mäter ni effekterna av utomhusreklam?

När det gäller Gröna Lund har vi väldigt många mätpunkter. Vi tittar bland annat på hur olika medier förstärker varandra. Just i Gröna Lunds fall är det tydligt att den digitala insatsen förstärks av att vi även syns och hörs på stan. Men för att bjussa på några konkreta siffror. Gröna Lund frågar varje dag ett hundratal besökare om varför de kommit till parken. Hälften säger sociala medier medan 10-20% säger att de sett affischerna på stan. Vilket både vi och parken är väldigt nöjda med. Vi gillar även att det finns ett hållbarhetstänk i hela kedjan. Det är viktigt både för The Amazing Society och Gröna Lund.

Och så måste vi få fråga. Gröna Lunds affischer har ju fått ett samlarvärde.
Hur gör man om man vill få tag på en affisch?

Ja, det där är ju väldigt roligt! Minns särskilt hur galet det var när Veronica Maggio uppträdde. Folk blev som galna. Kulturreklam fick åka runt stan och sätta upp nya affischer varje morgon. Helt i onödan faktiskt då man kan ladda ned alla konsertaffischer sedan tio år tillbaka på Gröna Lunds hemsida. Dagens tips helt enkelt. Klicka på länken http://bilder.gronalund.com/#1562598943484_4 (så kan du botanisera bland massor av snygga affischer från 2007 och framåt)